گزارش اجمالی نشست مشترک ارکان شورای صنفی دانشگاه‌های کشور با دکتر محمدعلي زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با اعضای شورای صنفی کارکنان دانشگاه‌های کشور گفت: مدیران به نظرات کارشناسی کارکنان (یاوران علمی) توجه کنند.

کارکنان دانشگاه‌ها حافظه جمعی و تاریخ شفاهی آموزش عالی هستند / مدیران به نظرات کارشناسی کارکنان (یاوران علمی) توجه کنند

نشست صميمي اعضاي شوراي صنفي كارمندان دانشگاههاي دولتي كشور با وزير علوم، تحقيقات و فناوري در تاريخ 18 دي ماه 1400 راس ساعت 9 صبح با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و با حضور 19 نفر از ارکان شورای صنفی در سالن جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد

ابتدا جناب آقای محمد یوسفی رئیس شورای صنفی كارمندان ضمن عرض تسلیت سالروز بانوی گرامی اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) و شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، از مقام عالی وزارت بابت اختصاص وقت به شورا تشکر نموده و به تبیین فلسفه و تاریخچه تشکیل شورا پرداختند و اظهار داشتند شورای صنفی به منزله بازوی مشورتی مدیران آموزش عالی است، ضمن اینکه این شورا به عنوان یک تشکیلات و ساختار بی طرف از سویی مشکلات و کاستي‌ها را به مدیران و از طرف دیگر قوانین و ضوابط را برای همکاران تبیین می نماید ودر حکم مجزایی واحد برای شنیده شدن مشکلات و مطالبات بدنه کارمندی دانشگاه‌های کشور است.
ایشان گفتند محوریت بحث امروز را به دلیل ضیق وقت به طرح مطالبات اولویت‌دار همکاران خواهیم گذاشت و مباحث دیگر را که آنها نیز به نوبه خود از اهمیت بسزایی برخور است طی نامه‌ای خدمت جناب عالی تقدیم خواهد شد.

سپس جناب آقای مهندس علي نوروزی رئیس مجمع عمومی شورای صنفي كارمندان دانشگاههاي دولتي كشور ضمن بيان درخواست ها و مشكلات پيش رو حمايت مادي و معنوي وزارت علوم را از كارمندان خواستار شدند و در ادامه اعضای شورا مركزي صنفي كارمندان به طرح موضوعات، مشكلات و… صنفی پرداختند و در ادامه جناب آقاي دكتر محمد علي زلفي گل وزیر علوم به سوالات و پيشنهادات اعضا پاسخ و به ایراد سخن پرداختند.

اهم موارد مطرح شده:
1- تأکید بر محوری‌ترین مطالبه همکاران دانشگاه‌ها مبنی بر حفظ و ارتقای شأن و منزلت کارمندان، هویت بخشی به آنها و تکریم ایشان به عنوان عاليترین رکن از ارکان اصلی دانشگا‌ه‌ها در ساختارهای سازمانی

2- رسیدگی جدی و عاجل به وضعیت معیشتی کارمندان و ضرورت توجه جدی به عدالت سازمانی و ترمیم حقوق، مزایا و دستمزد همکاران بویژه همسان‌سازی با وزارت بهداشت و تقویت رفاهیات و… (از جمله افزایش فوق العاده‌ها، اضافه کاری تشویقی، بهره‌وری و کارانه، حق مسکن، پاداش‌ها، سبدهای كالا و…)

3- ایجاد و توسعه پنجره‌های فرصت ارتقای سازمانی برای کارمندان (پست‌های مدیریتی، تبدیل وضعیت استخدامی، اعمال مدارک تحصیلی و…)

4- چالش‌های نظام هیئت امنایی و ضرورت تجدید نظر کارشناسانه در آن

– تبعات و خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از تعارض منافع در فرایند تصمیم‌گیری دانشگاه‌ها، هیئت‌های امنا و وزارت متبوع و لزوم اعمال اصلاحات لازم (از جمله افزایش پرونده‌های دانشگاه‌ها در دیوان عدالت، حساس شدن سازمان‌های نظارتی به دانشگاه‌ها، تضییع حقوق افراد و سلب امتیازهای مختلف از ایشان و…)
– مصادیق آن در تقلیل یا حذف امتیازها و تسهیلات مندرج در قوانین بالادستي همچون قانون حمایت از ایثارگران، معلولان، بانوان و سایر بخشنامه‌های فراگیر ایجابی دولت و…
– پیشنهاد تشکیل کارگروه کارشناسی برای مرتفع شدن مشكلات اداره هیئت امنایی دانشگاه‌ها و ضوابط مربوط

5- بازنگری آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها با ملحوظ داشتن نظرات کارشناسی شورا بویژه موارد مندرج در بندهای 1، 2،3 و 4 مذكور

6- لزوم بازنگری در مفاد آیین‌نامه استخدامی با مشارکت بدنه کارمندی و کارشناسی

7- تاکید جدی بر حضور ومشارکت فعال و مؤثر کارمندان در ساختارهای تصمیم‌گیری دانشگاه‌ها (هیئت امنا، شورای دانشگاه و سایر شوراها و مراجع تصمیم گیری) با هدف پیشگیری از اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی، غیر قانونی در برخی موارد که خسارت‌های جبران ناپذیری را با خود به همراه دارند.

– در مجموع دریافتی‌های مستمر و غیر مستمر و… اختلافات زیادی با سایر سازمان‌ها وجود دارد.
– در زمینه همسان‌سازی نیز تقاضا بر این بود همچون همسان‌سازی اعضای هیات علمی که از مراجع مختلف با جدیت در حال پیگیری است، برای کارمندان نیز انتظار می‌رود همگام با آن پیگیری‌های لازم انجام شود.

8- تبدیل وضعیت استخدامی همکاران اعم از ایثارگران و همکاران قرارداری و شرکتی (علی رغم مفاد ماده 9 آیین نامه استخدامی) و درخواست پیگیری تصویب نهایی لايحه ساماندهی کارکنان دولت در مجلس

9-وضعیت معیشتی بسیار نگران کننده همکاران شرکتی

10- تاکید برتشکیل شورای صنفی در دانشگاه‌هایی که بنا به دلايل و سختگيري هاي مديريتي تا کنون ایجاد نشده است (به عنوان یک تکلیف قانونی و شرعی و در راستای رسالت اجتماعی دانشگاه) مقرر گرديد با درخواست از وزیر علوم برای ابلاغ موضوع به همه دانشگاه‌ها اقدام گردد.

11-اعمال مدرک تحصیلی بدون محدودیت همچون سایر سازمان‌ها

12-مطالبه جدی توجه به عدالت در دانشگاه‌ها

13- تاکید بر نقش کلیدی شوراهاي صنفي كارمندان به مثابه کنشگران مرزی بین دولت و ملت برای کمک به تحقق راهبردها و شعارها

14-نادیده گرفته شدن تجربه‌های كارمندان،کارشناسان و دانش ضمنی در تغییرات مدیریتی

15- چاره جویی و توجه به چالش بی انگیزگی و کاهش تعصبات سازمانی در بین کارمندان دانشگاه‌ها به تبع مسائل مطروحه در این نشست و افزایش درخواست مهاجرت بدنه کارشناسی متعهد و با خرد با مدارك تحصيلي بالاي دانشگاه‌ها به سایر سازمان‌هايي كه فاقد اعضاي هيات علمي و بکارگیری آنها در پست‌های مدیریتی برای تصمیم‌گیری و بهره‌وری بالا سازمان‌ها

16- پیش بینی ساز و کارمشخص برای پیگیری و تحقق مطالبات صنفی همکاران با وزارت عتف و استمرار تعامل فی مابین

جمع بندی نظرات وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری:

1- بدنه کارمندی و کارشناسی دانشگاه‌ها نقش کلیدی در دستاوردها دارند و این مهم قابل اغماض نیست، ما این عزیزان را که حتی با سایر کارمندان دولت از حیث نقشی که ایفا می‌کنند، متمایز می‌دانیم، نقش آنها را تربیتی و معلمی می‌پندارم و به حق تاکید دارم که از واژه یاوران علمی برای کارکنان دانشگاه‌ها استفاده شود.

2- بهره گیری از تجربه بدنه کارشناسی دانشگاه‌ها بسیار مهم است و به هیچ عنوان نباید با سلیقه شخصی در مدیریت‌ها نادیده گرفته شود.

3- تاکید دارم در پیشنهادهای ارائه شده منافع فردی و ملی باهم دیده شود

4- موضوع همسان‌سازی حقوق و مزايا، دولت تاکید دارد نظام هماهنگی برای پرداخت‌ها طراحی و اجرا نماید و اعتراضات و مطالبات دومینویی کارمندان سازمان‌های مختلف مشکلاتی را ایجاد کرده است. (شورا همچنان بر درخواست همسانسازي تاكيد و پيگيري كند)

5-کارمندان دانشگاه‌ها حافظه جمعی و تاریخ شفاهی آموزش عالی هستند و مدیران به نظرات کارشناسی کارکنان (یاوران علمی) توجه کنند

6- در حوزه هماهنگ شدن و یا یکسان شدن پرداخت‌های مختلف در دانشگاه‌ها هم بنده اعتقاد دارم در نظر گرفتن امتیازهای برابر و پرداخت یکسان رقابت را خدشه‌دار خواهد کرد و رقابت دیگر معنایی ندارد، حتی در کلان کشور علی‌رغم اینکه اعتقاد دارم برای ممانعت از عدم تبعیض، نظام حقوق و دستمزد باید یک چارچوب اصولی یکسان داشته باشد، لیکن کارایی در سازمان‌ها جدا دیده شود

7- در کنار تجربه و سوابق تحصیلی باید کارایی اعضای هیات علمی و کارمندان در تحقق نقش علمی دانشگاه‌ها هم لحاظ شود و علاوه بر آن شرایط خاص هر دانشگاه از نظر قرارگیری در مناطق محروم یا میزان ارتباط با جامعه، داشتن قراردادهای پژوهشی و درآمد اختصاصی بیشتر هم لحاظ شود

8- واگذاری زمین دانشگاه‌ها به اعضای هیات علمی و کارمندان را که متعلق به نسل‌های آینده است، مطلوب نمی‌دانم و پیشنهادم اخذ زمین از سازمان ملی مسکن و تشکیل تعاونی‌هاست، وزارت علوم آماده هرگونه همکاری در این زمینه با دانشگاه‌هاست

9- در بازبینی چارت وزارت علوم در نظر داریم تعداد مشاوران را افزایش دهیم و قطعا از کارمندان هم به عنوان مشاور وزير انتخاب خواهد شد.

10- بازنگری آئین نامه مدیریت دانشگاه‌ها در دستور کار وزارت عتف است، از نظرات کارشناسی شما هم استفاده خواهیم کرد.  (آیین نامه جدید در کنار شوراهای موجود، شورایی نیز به عنوان شورای اداری مالی در دانشگاه‌ها ایجاد خواهد شد که به مسائل خاص کارمندان و امور اداری مالی آنان بپردازد)

11- در مورد اعمال مدرک بنده اعتقاد دارم همه افراد یک جامعه حق رشد و توسعه دارند و نمی‌توان برای ادامه تحصیل یا اعمال مدرک مانع ایجاد کرد، لیکن باید در فرایند مربوط جمیع جهات رادر نظر بگیریم

12- با توجه به محدودیت زمان از شما درخواست می‌کنم مسائل و مشکلات را با ارائه راهکار کارشناسی برای هریک از موضوعات به وزارت علوم ارسال فرمایید تا در مراجع مربوط بررسی و اقدام شود

درپايان جناب آقاي دكتر زلفي گل وزیر محترم علوم نسبت به استمرار جلسات فی‌مابین تاکید داشتند و از حضور ارکان شورای صنفی كارمندان تشکر نمودند.

اين نشست راس ساعت 11 با ذکر صلواتی بر محمد و آل محد خاتمه یافت.